גם בעתות שלום נושא הזכרון וההנצחה הוא נושא כואב וכבד המכביד על הלב, לא כל שכן בעת מלחמה.
עיצוב חדר זכרון והנצחה לחללי בסיס עובדה של חי״א, זימן לי את האפשרות לקחת חלק בפרוייקט שהלאומי-והאישי מעורבים בו. לחץ הזמנים הקצר, שהכתיב התקנה וסיום העבודה לפני יום הזכרון הוסיף מימד של תכיפות לפרוייקט כולו.
אז איך ניגשים לנושא כזה?
כמו בכל פרוייקט מתחילים בבריף, בשיחת זום הועברו לי עיקרי הפרטים:
חדר ההנצחה הוא חלק ממתחם מורשת, שכרגע בנוי ומעוצב ארכיטקטונית ללא התוספת של התוכן.
קיבלתי מצגת עם שמות הנופלים ותמונותיהם.
טרם תחילת העבודה, היה חשוב להבין איך כדאי ורצוי לארגן את האינפורמציה על הקיר:
האם לפי שנים (בודדות/ עשורים), על פי סדר א׳ב, על פי מבצעים ומלחמות וכד׳.
כיוון שהבסיס הוא בסיס הדרכה, החלטנו שלא ללכת על פי מבצעים ומלחמות, אלא על פי שנים.
צריך קונספט?
כן כמובן, גם בפרוייקט שאינו מסחרי, תמיד הלקוח יקבל אפשרויות עיצוביות לבחירה שמאחוריהן עומד רעיון. הרעיון מכתיב שפה גרפית, פתרונות ויזואלים וחומריות המשרתים את הרעיון ומעבירם את המסר, התחושה והרגש - למי שעובר בחלל המעוצב.
הצעתי שני קונספטים לבחירה:
חרוט באבן - קונספט המדמה בונקר ומחפה את החלל בבטון כאשר השמות בולטים ממנו.
השבר - לוחות מתכת בחיתוך צורני היוצרים אי שקט ותחושה של רעידת אדמה.
בשני המקרים רציתי להעביר תחושה של אי נוחות וכובד שידמו את תחושה האובדן והשכול, כמו כן נעשה שימוש מינימלי בכחולים - הלקוחים מהצבעוניות של סמל הבסיס וח״יא.
ברוב קולות נבחר הקונספט - חרוט באבן והתבקשתי להוסיף אלמנט של מדבר, שיוסיף צבע לפלטה המצומצמת ויתכתב עם המיקום הגיאוגרפי של הבסיס.
הביצוע
החלק המשמעותי בעיצוב הוא חיפוי הבטון, שנעשה על ידי הדפסת טקסטורת בטון על מדבקת ויניל.
פתרון זול, יעיל ומהיר לשינוי החלל ויצירת אימפקט חזק לשוהים בו.
נבחרו שתי טקסטורות שונות לבטון: הראשונה, שולטת ברוב החדר, עדינה יותר, כך שניתן יהיה למקם עליה את לוחות הזכרון. השניה מדמה טקסטורת בטון שנוצרה מקרשים והיא חזקה יותר. את הטקסטורה הזו שמנו על הקיר הממוקם אל מול הכניסה. קיר זה משמש כקיר כח, הוא נחצה באלכסון לשליש ושני שליש כאשר הוא מחולק בין בטון לצבע כחול חזק. על הכחול מיקמנו את ״היזכור״, סמל הבסיס וסמל חי״א, שברקע שלהם צללית של אש התמיד.
החלוקה הא-סימטרית והמתח בין צבע-לבטון מחזקים את תחושת האי-נוחות בחלל.
לוחות הזכרון תוכננו בתחילה להיות בצורת משולש הבולט מהקיר עם מקום מתוכנן לנר, לוח הזמנים הקצר והחשש מהשארת נרות דוללקים ללא השגחה בחדר - השאיר את הרעיון על חדר העריכה. הלוחות הודפסו על פרסקס עם סגירה בגב לבן. הטיפול בלוחות היה טיפוגרפי, מינימלי ואחיד.
הלוחות נתלו בהזחה כך שנוצרה תנועה וזרימה מסביב לחלל על פי התקדמות הזמן (השנים), המרווחים והקפיצות מיצרים אי שקט.
השנים נחתכו מפיויסי שחור בולט שחצץ בין קבוצות הנופלים.
מיקום השנים במאונך מבליט אותן בין הלוחות ומאפשר הדהות והתמקמות בציר הזמן.
קורת המדבר - את החלל חוצה קורת בטון גדולה שעוברת מחדר ההנצחה לחלל החיצוני של המבנה, על הקורה הזו מיקמנו תמונה גדולה של מדבר עם ציטוט של יהודה הלוי:
״לא העננים הם אשר נבקעו, כי אם שתי עיני אשר דמעו.״ (יהודה הלוי)
הקורה מחלקת את החלל לרוחב ומייצרת הפוגה, היא מושכת את המבט למעלה ומאפשרת חלון לנוף החיצוני.
פשטות העיצוב, צמצום הפלטה הצבעונית לארבעה צבעים עיקרים (בטון, כחול, שחור-לבן), מיעוט החומרים (מדבקת ויניל, פרספקס, פיויסי שחור) מיצרת נראות מכובדת, מיושבת וצנועה - ובבד בבד מיצרת אימפקט חזק של כובד ואי נוחות בכניסה ובשהיה בחלל.
העיצוב מצליח לבדל את חדר ההנצחה מתוך מבנה המורשת ושומר על ייחודו כחלק מעיצוב החלל.
צניעותו של העיצוב מאפשרת חיבור והשתלבות במבנה המורשת העתיד לבוא.
כמה ״קל״ לעשות שינוי
ליעול וקיצור תהליך העבודה, לכל חיתוכי האותיות הוכנו שבלונות אותן ממקמים ומישרים על הקיר - ורק אז מדביקים בתוכן את האותיות.
לוחיות השמות מוקמו ברווחים מיוחדים וגם להם הכנו מראש שבלונה שהעברנו ממקום למקום כדי לשמור על אחידות בהתקנה.
ארבע שנים חיכו בבסיס עובדה לחדר זכרון, הלוז הקצר בו תככנו, עיצבנו, יצרנו והתקנו את החדר היה כמעט בלתי נתפס והוא התאפשר בגלל זריזות ומחוייבות של צוות הבסיס, זריזות ומקצוענות בית הדפוס המייצר (ישראגרף) ולא פחות מכך איכות המתקינים. כי בסוף ידי הזהב שלהם יקבעו אם זה נראה טוב על הקיר. ואיך אפשר בלי הליווי הצמוד של אורן לשם, מוביל פרוייקט קירות מספרים בחי״א.
חדר הזכרון נחנך השבוע בבסיס ויהיה פתוח למשפחות החל מיום הזכרון.
את הסרטון הכינו. ושלחו לי לאחר הטקסט בליווי הטקסט:
אתמול בהתרגשות רבה ולאחר לא מעט שנים, חנכנו את חדר ההנצחה הבסיסי. ביום הזיכרון השנה, למשפחות השכולות היקרות שלנו יהיה מתחם להגיע אליו. החדר הינו חלק ממתחם המורשת הבסיסי אשר נמצא בתהליכי הקמה מתקדמים ועתיד להיחנך השנה.
Comments